Основні напрями роботи
героїко - патріотичного виховання
учнів ЗНЗ Солонянського району в 2012-2013 н.р.
Перспективи розвитку суспільства,
успішність будь-яких суспільно-економічних і політичних
перетворень у країні залежать від соціального становлення
підростаючого покоління.
Героїко-патріотичне виховання дітей
та молоді визнано в
Україні пріоритетним напрямом
державної політики. Завдання і зміст цієї роботи визначені Законом
України «Про увічнення Перемоги у Великій Вітчизняній війні 1941—1945 років» від 20.04.2000 № 1684-ІП. Всі заходи з військово – патріотичного виховання слід
приурочити 69 річниці визволення населених пунктів району від
німецько-фашиськихзагарбників (вересень – грудень 2012 р.), 21 річниці
створення збройних сил України (грудень 2012 р.), 90 річчю утворення району
(лютий 2013 р.), 68 річниці Перемоги у
Великій вітчизняній війні (травень 2013 р.). Саме цій даті приділити особливу
увагу.
При проведенні організаційно-педагогічної діяльності
рекомендується звернути особливу
увагу на підступність
нападу нацистської Німеччини,
розкрити її плани
щодо України; підкреслити
героїзм та патріотизм радянського народу, змалювати
запеклі бої перших днів (підкріпити місцевим матеріалом); розповісти про
труднощі перебудови народного господарства на воєнний лад.
В процесі навчально-виховної роботи з учнями наголошувати, що
джерелом бойової відваги воїнів була любов до Батьківщини, своєї рідної землі.
Хоробрість і відвага, стійкість і мужність, самовідданість
і готовність до самопожертвування в ім'я перемоги були нормою для більшості воїнів (навести приклади,
особливо ті, що розповідають про
подвиги дітей І молоді).
Крім того, необхідно розкрити подвиг оборонців та визволителів міст-героїв - Києва, Одеси, Севастополя, Керчі. Розповісти про героїв, які
загинули, обороняючи та визволяючи свою державу і народ. Обов'язково висвітлити діяльність радянського підпілля та партизанського
руху на окупованих українських
землях, його велику роль у розгромі ворога.
Розкриваючи внесок
України у перемогу над ворогом, розповісти про героїчну працю жінок і дітей в
тилу, які замінили батьків та чоловіків, що пішли
на фронт
Під час проведення навчально-виховних заходів слід наголосити, що під час Великої
Вітчизняної війни 1941-1945 рр. вагомий внесок у перемогу світової цивілізації
над фашизмом зробила Україна. Цей внесок вимірюється, перш за все, героїчною боротьбою населення нашої країни проти фашизму
на фронтах і в тилу (навести дані про кількість Героїв Радянського Союзу
-громадян України та воїнів з інших
Республік СРСР, які стали Героями в боях за визволення України; підкреслити, що понад 500 тис. партизан, 103 тис.
підпільників і 1 млн. 400 тис.
активних учасників народного супротиву діяли проти окупантів). Слід нагадати й
про величезні втрати України в боротьбі з фашизмом.
Для довідки: за роки окупації в
Україні було вбито й замучено 4 мільйони
цивільного населення і понад 1,3 мільйона військовополонених. Під час
окупації з України примусово вивезено більше 2 мільйонів громадян на роботу до
Німеччини. Концентраційні табори, влаштовані нацистами по всій Європі (в Україні їх було 230), перетворилися на
страхітливі «фабрики смерті». В
Україні фашистські окупанти зруйнували і спалили 714 міст і селищ, понад 28 тис. сіл та 2 млн. будівель.
Необхідно яскраво і
переконливо розкрити перед учнями героїзм і
самовідданість визволителів України, показати їх мужню боротьбу на завершальному етапі Великої Вітчизняної війни. Зазначити всесвітньо-історичне значення перемоги над нацистською Німеччиною. Навести відомості, що за роки війни близько 483 тисяч громадян України нагороджено орденами і медалями, 2069 чоловік стали Героями Радянського Союзу.
З метою підсилення виховного впливу рекомендується використовувати документи, спогади, фронтові листи, кіно- і фотоматеріали, звукозаписи, художні твори. Бажано такі уроки (лекції) та виховні заходи проводити на
базі музеїв, залів, кімнат і куточків бойової слави навчальних
закладів України.
В процесі обговорення подій Великої Вітчизняної війни необхідно грунтовно опрацювати терміни «патріотизм» та «інтернаціоналізм», акцентуючи увагу на
тому, що патріотизм - це любов до Батьківщини, готовність служити інтересам народу, які виявляються не тільки в надзвичайних ситуаціях, але й у повсякденному
житті людини.
Крім того, з метою поглиблення знань щодо подій у Великій Вітчизняній війні
1941-1945 рр. та усвідомлення підростаючим поколінням історичного значення 70-ї річниці визволення України (28 жовтня 2014
року) рекомендується проводити
протягом року науково-практичні конференції, семінари, літературні вечори, тематичні «круглі столи», уроки пам'яті,
виставки, обговорення книг на героїко-патріотичну тематику, оформлення стендів, стінних та радіогазет, присвячених
пам'ятним датам Великої Вітчизняної
війни.
Пропонується проведення:
- урочистих зібрань
із запрошенням ветеранів, представників громадськості, молоді;
- покладань квітів і
вінків у дні святкування знаменних дат (День Перемоги,
День захисника Вітчизни, День визволення України, День визволення рідного села і селища);
- конкурсів, виставок
та презентацій найкращих
робіт ветеранів І учнів на героїко-патрютичну тематику.
В рамках роботи військово-патріотичних клубів І музеїв навчальним закладам спільно з громадськими, молодіжними та ветераньскими організаціями необхідно активізувати пошукову діяльність з метою встановлення імен загиблих і тих, хто пропав безвісті, а також проводити роботи з благоустрою військових поховань та увічнення пам'яті воїнів, які загинули, захищаючи Вітчизну.
З метою виховання у молоді турботливого, бережливого ставлення до старшого
покоління важливо надавати місцевим ветеранам необхідну увагу і підтримку.
Органам освіти необхідно сприяти розвитку волонтерського руху для надання допомоги ветеранам, вдовам загиблих і померлих учасників Великої Вітчизняної війни.
Велике значення в системі освітньо-виховної роботи щодо формування
патріотизму у підростаючого покоління мають музеї бойової та трудової слави періоду Великої Вітчизняної війни при навчальних закладах. Участь учнів в збереженні історично-культурної
спадщини, а також залучення молоді до вивчення та дослідження
героїзму українського народу формує героїко-патріотичні
почуття, прищеплює первинні трудові навички, породжує інтерес до пошуково-дослідної роботи.
Ефективні форми роботи у музеях бойової, трудової
слави:
фото- та художньо-тематичні виставки: «Народна
пам'ять про захисників Вітчизни», «Меморіал вічної слави»,
«Солдати Великої Вітчизняної війни», «Народу вірні сини», виставки учнівських та
студентських робіт: «Солдатами не народжуються», «Нас
надихають подвиги героїв», «Ветерани Великої Вітчизняної
війни моєї батьківщини (мого села, мікрорайону) » та інш.; екскурсії (оглядові, тематичні), уроки-бесіди; цикли тематичних вечорів «Це не викреслити з пам'яті», «Вони воювали за Батьківщину», «Цих днів не змовкне слава»; усні журнали «Вічний вогонь пам'яті», «Сторінки
безсмертя»; читацькі
конференції: «Героїчна оборона (визволення) Києва (або рідного села)»,
«Незабутній подвиг народу», «На полях славетних битв». Музеї також
повинні надавати методичну
допомогу педагогічним працівникам в організації і проведенні
освітньо-виховної роботи щодо героїко-патріотичного
виховання учнівської молоді,
підтримувати зв'язок
з організаціями ветеранів Великої Вітчизняної війни.
Орієнтовна тематика науково-теоретичних
конференцій та лекцій
1. День Перемоги над нацизмом - свято всього прогресивного людства.
2. Бойові шляхи Українських фронтів.
3. Оборона, визволення міст-героїв в Україні: у нашій пам'яті назавжди
4. Діти-герої Великої Вітчизняної війни 1941 -1945 років.
5. Українці в Європейському русі Опору в роки Другої світової війни.
6. Наш край у роки Великої Вітчизняної війни: сторінки історії.
7. Громадяни України — воїни-герої Радянського
Союзу, повні кавалери орденів Слави.
8. Україна на завершальному етапі Великої Вітчизняної війни.
9. Партизанський рух та підпілля в Україні.
10. Історичне значення Нюрнберзького судового
процесу.
11 .Україна в роки Великої Вітчизняної війни.
Хроніка подій у фактах.
12. Україна в геополітичних планах гітлерівської Німеччини.
13. "Новий порядок" нацистів
та їх союзників
на окупованих українських
землях.
14.
Військово-стратегічні операції по визволенню України в 1944 році та їх
історичне значення.
15. Оборона
міст-героїв Києва, Одеси, Севастополя, Керчі від німецько-фашистських
загарбників.
16. У нашому будинку живуть ветерани Великої Вітчизняної війни.
17. Героїка Великої
Вітчизняної у літературних творах.
18. Нагороди періоду Великої Вітчизняної війни.
|